Márkás ruhák a turkálóból, avagy divat a pandémia után
Akár szívesen, akár húzódozva, de valljuk be őszintén: mindnyájunk életében volt egy olyan időszak, amikor cikinek éreztük a second hand üzletekből való vásárlást. A szóban forgó intézményeket a nagyérdemű csak turkálóként említi: nem titok, hogy ezek az üzletek használt ruhákat árusítanak, sokszor potom áron.
Persze azok a hölgyek, akik megengedhetik maguknak, hogy havonta az új márkás ruhák valóságos arzenáljában tetszelegjenek, megtehetik, hogy kikerüljék a turkálókat, ám sokan vannak, akik, főleg a jelenlegi gazdasági helyzet miatt, egyedüli forrásként kezelik a second hand shopokat.
Apropó, jelenlegi helyzet
A szakértők egyetértenek abban, hogy a pandémia nemcsak a gazdaságra, de a szépségiparra, illetve a divatvilágra is nagymértékben rányomja a bélyegét, ami azt jelenti, nagy változások várhatóak 2020-ban – amelyeket, tetszenek vagy nem, el kell fogadnunk, hiszen nincs más választásunk. Ezen változások között számos olyan akad, amelyek bizony jó irányba terelik a túlzottan is fogyasztóivá vált társadalom kollektív gondolkodását.
A márkás ruhákról nem árulunk el azzal titkot, ha kijelentjük, költségesek. Mindnyájan szeretjük a márkás ruhákat, és még abban az esetben is, ha nem engedhetjük meg magunknak a rendszeres vásárlást, időként bizony szívesen teszünk ki nagyobb kupac pénzt a boltokban csak azért, hogy az egyik vagy másik nagyobb világnév termékét a magunkénak tudhassuk.
A márkás ruhák tényleg annyira fontosak?
E vágy következménye pedig az idők múlásával drasztikus eredményeket mutat, hiszen nem ritka az olyan gardrób, ami tele van „ebbe még belefogyok”, „nem dobom ki, hiszen méregdrágán vettem”, valamint „jó lesz ez még egyszer” típusú használhatatlan modellekkel. Ennél jóval tudatosabban kéne élnünk, tudjuk a szívünk mélyén, mégis: a butikokban nézelődve oly nagy a csábítás!
Aztán jött a világjárvány, és megmutatta nekünk, mi a fontos.
A divatvilág berkeiben járatos személyek már a pandémia elején tudták jól, a márkás ruhák szerepe idén hatalmasat fog változni, sőt, a second hand shopok körüli érzések is átkalibrálódnak az emberekben. Ennek két oka van.
Kezdjük az emocionális értékeken alapulóval: a válság ugyanis bebizonyította, nem mind arany, ami fénylik
A kutatások már a pandémia korai szakaszában rávilágítottak arra, hogy az emberek jelentős hányada gondolkodik az életmódváltáson, illetve kezdett bele már az életvitele megreformálásába.
Ez érintheti az egészségtudatos szokásokat, úgymint a táplálkozás vagy a sportolás, a hobbik előtérbe kerülését – és a vásárlást is. A kutatások emellett azt is igazolták, hogy egyre többen vágynak fenntarthatóbb, kihasználhatóbb és környezetbarát, strapabíró ruhákra ahelyett, hogy márkás ruhák tömkelegével töltenék meg a ruhásszekrényüket –amelyeket, ahogy arra a fentiekben rávilágítottunk, maximum egyszer vagy kétszer használnak.
A másik ok, ami miatt változik a márkás ruhákhoz való hozzáállás, az nemes egyszerűséggel az, hogy az embereknek nincs pénzük.
Most, hogy sokan elveszítették a munkájukat, nem a ruházkodás tölti be majd a főszerepet a mindennapok során, hanem az, hogy étel kerüljön az asztalra. Ezen a ponton válnak relevánssá a turkálók – hiszen, ha ügyesek vagyunk, bizony márkás ruhákat ott is lehet találni, azzal a különbséggel, hogy ezek a darabok abszolút megfizethetőek. A nagy márkanevek gyártósorairól így egészen biztosan olyan ruhák várhatóak idén, amelyek a fenntarthatóság és a környezettudatosság elve alapján készülnek majd el.